Receptet!

LCHF-Bröd!

- 6ägg delade i vitor o gulor var för sig.
- 0,5tsk salt
- 1msk fiberhusk (finns i välsorterade mataffärer) -Jag hitta på maxi
- 200g naturell philadelphiaost ELLER motsvarande färskost (Jag hade philadelphia)
- 0,5tsk bakpulver
- 6msk krossade linfrön
 

Ugn 200grader.
-Vispa äggvitorna riktigt hårda och torra (ca fem minuter) med maskin. Fortsätt att vispa äggulorna fast i en annan bunke nästan lika länge. Tills smeten blivigt ljust gul och riktigt fluffig.

-Tillsätt philadelphian, fiberhusk och salt i gulorna och vispa helt slätt.
-Vänd försiktigt ihop vitorna med smeten-Vispa inte utan använd istället slickepott och vänd med stora rörelser.

-Tillsätt Linförn och bakpulver och vänd ner försiktigt. Låt smeten vila i 10 min så fiberhusken får svälla ordentligt.
-Klicka ut hamburgerböd på en bakpappersklädd plåt. Strö över sesamfrön på hälften av dom. (jag körde utan)
-Grädda i ca 15 min eller tills ytan blivigt gyllenbrun!

Sen stod de så här med:

Hamburgebröd: strö över sesamfrön
Focaccia: Droppa lite olja eller smält smör på ytan. Krydda med salt vitlök rosmarin oregano eller valfri torkade örter.
Mackor: dofta över malda brödkryddor med te-silen.
Fikabröd: klicka ut smårundlar och pudra över kanel
Kex: stryk ut smeten tunt på bakplåtspappret. Strö över rikligt med med frön och kryddor samt en aning flingsalt.



Så där! Hoppas ni e nöjda, ni som ville ha receptet! =)
Kan ju göra rätt många grejor med just de receptet! Ska testa en annan grej nästa gång! =)

Kommentarer
Emelie säger:

Åh tack, är helt kär i det receptet!! :D

2011-07-24 | 08:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback